tisdag 25 mars 2008

Vad har du gjort med Pause Hugo?

Jag läste Pause för första gången våren '06. I väntan på att det sunkiga, men fortfarande billiga flyget med RyanAir skulle ta oss till London och några dagars shopping, köpte jag ett lösnummer och blev glatt förvånad över innehållet. En tidning riktad lika mycket till män som kvinnor, intressanta artiklar och modereportage, äntligen!

Jag har sedan dess prenumererat på tidningen i omgångar, och varit nöjd. Under hösten '07 bytte man så av någon anledning art director, och tidningen började visuellt att förändras. De tidigare så inspirerande modeartiklarna färgades med ens av vad jag antar man försvarande kallar artistisk frihet och nytänkande. Där jag tidigare såg en snygg outfit som gav roliga idéer och inspiration till egna framtida inköp, hittade jag nu en suddig, svart profil i skarpt motljus, iförd guldfärgade fotbollsbenskydd, klängandes på någon jäkla kraftledningsstolpe på en enslig bergsslänt, med tanken att det skulle symbolisera något slags future-tema?

I bästa fall kunde man av bilden gissa plaggens material av konturlinjerna.. Färg, mönster, typ av plagg gick ofta förlorade, liksom bildernas inspirationsvärde. Det finns bevisligen människor som bejublar denna förändring, men det förvånar mig om jag är ensam om mina åsikter.

Nu i senast numret av Pause får jag även andra tankar bekräftade. En läsare frågar om Pause "Håller på att tjeja till sig", och mycket riktigt. Enligt redaktionens svar kommer man nu medvetet att rikta modereportage och annat för tidningen centralt innehåll mot kvinnliga läsares intressen... Är det inte lönsamt nog att fortsatt även vända sig mot den allt större kretsen manliga läsare som intresserar sig för kläder och mode? Det finns ju redan en mängd mer eller mindre bra tidningar till större delen riktade till kvinnliga läsares intressen, varför vill ni bara sjunka in och bli ytterligare en del i den grå massan?

Jag fattade sedan jag läst senaste numret beslutet att säga upp min prenumeration till fördel för ett annat livsstilsmagasin. Inte för att Pause nu riktar sig mer till kvinnor, utan för att innehållet totalt inte längre är lika intressant för mig som det varit.

Jag är besviken Hugo, har adoptionen av Thomas tagit upp så mycket av din faderskärlek att du låter ditt verkliga skötebarn och flaggskepp, ett sant könsneutralt stil, mode och livsstilsmagasin gå ett slätstruket allmänt mängdtidningsöde till mötes? Besvara mina frågor Hugo, eller är det snarare Amelia snart? Varför?

Inga kommentarer: