tisdag 25 mars 2008

Begreppet Stilrent

Det har blivit uttjatat och ett modeord att beskriva saker som stilrena. Begreppet används gärna, slentrianmässigt och felaktigt av vanligt folk i vardagen, ofta till synes i tron att det beskriver något som sparsmakat och minimalistiskt eller liknande.

En av de större, mer tydliga situationerna är när man i femmans "Room Service", vecka efter vecka har presenterat nyrenoverade rum för överlyckliga lägenhetsägare. Glada bortom ord vill man lite insatt ge någon form av omdöme om hur snyggt och hur mycket "jag" rummet utformats, personligt men fortfarande "stilrent".

Vad jag minns var den senast i raden Marie Picasso, som på sin gnälliga västmanländska prisade resultatet med hjälp av uttrycket. Hur ofta har någon annan än inredaren i det sammanhanget någon som helst aning om vilka stilar inredningen möjligen utformats efter?

Begreppet stilrent betecknar något som helt följer en viss vedertagen stil. Således kan ett överdådigt möblerat rum, till bredden fyllt av allt annat än sparsmakade, svulstiga rokokomöbler med sirlig gulddekor och kurviga linjer, vara rakt igenom stilrent.

Det är dock inte bara kreti och pleti som lite belevat vill svänga sig med uttrycket. Senast igår kväll läste jag "Modechefens topp tre" i senast numret av DV Mode, där en av platserna fylls av "Ett stilrent Acetatarmband av Roger Vivier"... Jag är inte särskilt insatt i hur man utformar smycken, men tror inte riktigt (rätta mig om jag har fel) att det finns en utpräglad stil för utformningen just Acetatarmband?

Borde inte modechefen eller för den delen DV Modes korrekturläsare, arbetande med en tidning som till stor del handlar om just stil, ha bättre koll på begreppen än så?

Inga kommentarer: