torsdag 10 april 2008

Dagens Dandy 11/4

Jag är evigt trött på svenska mäns rädsla, eller motvilja till att bära slips på jobbet. Som konsult blir jag rent av avrådd att ha slips på mig hos kund innan klädkoden hos företaget i fråga säkerställts. Normalfallet är att klädkod helt saknas och personalen i en skrämmande stor allmänhet hasar omkring i fotriktiga skor (sandaler av olika hemska slag) och inte alltför sällan i jeans och T-shirt eller luvtröja. På kontor.

Här ses det uppklätt att bära kavaj, för att inte tala om slips. I början av mitt nuvarande uppdrag fick jag ofta frågor om jag skulle på fest, eller om det var något annat speciellt på gång de dagar jag hade kostym, och slips. Nu efter ca 2 år på företaget har de vant sig.


Jag har fått frågan om varför jag klär mig som jag gör. Jag brukar svara i stil med att det förmodligen är av samma orsak som vem som helst sätter på sig vilka kläder som helst. Det är de kläder jag trivs i. Känner jag för att inte ha slips på jobbet, har jag inte det. Just nu hör det till undantaget. Jag pratade här om veckan med en av engelsmännen på avdelningen, som i vanlig välvårdad brittisk ordning givetvis kom till kontoret i kostym och slips då han nyligen flyttat hit. Efter några månader av typiskt svenska kommentarer och frågor om vem som dött, resignerade han till V-ringad tröja och skjorta. Utan slips.
Som en stilla klagan och uppgivenhet inför den kassa svenska du-får-inte-sticka-ut mentaliteten, lanserar jag nu min uppmuntran till stil i vardagen, "Dagens Dandy":

Inga kommentarer: