onsdag 28 maj 2008

Snobbigt att påpeka dressade kläder

Jag upplever ofta ett utbrett förakt mot åsikter om att folk klär sig mindre smakfullt, rent av illa. Det är i sverige ett grundmurat tabu, som i så många andra sammanhang, att ha åsikter om slarvig ful och ovårdad klädsel, framförallt män emellan. Man anses som "snobb" och översittare. Givetvis hör det till god ton att inte basunera ut sitt förakt mot många svenska mäns brist på stil.

Det är här dubbelmoralen åter gör sig gällande. Det omvända snobberiet är omfattande. Hur det är allmänt accepterat att i föraktfulla ordalag prata om folket som faktiskt lägger ner lite tid på sitt utseende och kläder. Fjolla, snobb, vem tror han att han är? Att öppet skoja om mannen i kostym,
"-Hahhah, vems födelsedag firar du?", "Höhöh. Ska du på begravning eller?".

Det skulle snabbt gå illa för mig om jag lite skämtsamt kommenterade;
"-Hahhah kolla, T-shirt, slitna jeans och skitiga sneakers på kontoret. Ska du ut och meka med moppen eller?", eller
"Hahah, kolla, snedtrampade sandaler, noppriga vita tubsockor och för korta byxor...".

Tack och lov vill jag inte säga att jag inte tycker det gäller generellt. Det beror mycket på var/bland vilket folk man befinner sig. Dock är det alltför vanligt förekommande.

Det omvända snobberiet

Inga kommentarer: