tisdag 26 augusti 2008

Foppatofflor

Svar i forumtråd: http://www.kingmagazine.se/Forum/Trad/?Topic=390

Bästa Kingläsare!
Min sambo envisas med att ständigt bära foppatofflor. Dessa hemska gula Kalle Anka fötter!Det gnisslar när han går med dem. Han använder dem till såväl jeans, kostymbyxor som shorts. Jag har föräves fösökt köpa typ loafers till honom men nehej då - foppatoffeln åker på. Han är ett inbitet hockeyfan och har även en fnasig hockyfrilla. Vad kan man göra?

Hej Katarina

Jag har ingen aning om vilken slags typ av person varken du eller din toffelälskande sambo är, eller vad ni har för värderingar. Därför är det svårt att formulera min åsikt och mitt råd på ett sätt som inte misstolkas. Jag gör ett försök.

Jag tycker först och främst inte om foppatofflorna på något vis. De är fula och ämnade för i absolut nödfall användas på stranden eller i trädgården, men helst inte där heller. Mitt ogillande är djupt rotat, men försök läsa min text till slutet även om den blir lång (framförallt din sambo).Om sambon i egenskap av hockeyfan hör till gruppen som är hängiven snusare, på läktaren dricker öl och skriker saker i stil med "jävla fjolla" eller värre om folk på planen, tror jag min åsikt är helt utan verkan och smått meningslös i vilket fall.

Framförallt förknippar jag dem (tofflorna) med gruppen av människor som jag väldigt ofta ser bära dem. Jag ser överviktiga människor som gärna svär högt och offentligt, gärna också när de tillrättavisar sina stökiga barn.Typen av människor som tycker att "man får/ska väl klä sig som man vill", men som vid första tillfälle gnäller och pratar skit om folk som lägger ner tid på sitt utseende och sina kläder. "-Jävla snobb" etc. Det är största orsaken till mitt ogillande.

Tofflorna ser ut som leksaksskor, endast tänkta för små barn.

Sedan tycker jag det låter märkligt att din sambo ibland använder kostymbyxor, och sen har tofflor till dem? Vad är då poängen med att använda en finare typ av byxor? Äger han andra skor? Använder han "finskor" till t ex blåkläder eller andra arbetskläder?Sedan. Frisyren du nämner, i kombination med tofflorna. Jag tror att det krävs väldigt mycket för att få din sambo att tänka om, med tanke på läget du beskriver.

Jag gissar att han är väldigt övertygad om att det faktiskt ser rätt bra ut. Framförallt använder han säkert argumentet att så många andra ju också har dem, så hur fel kan det vara? Det ändrar man inte på hur som helst.

Det ser hemskt ut. De, som jag, som innerligt tycker det är dock för väluppfostrade för att säga det direkt till toffelfolket. Och vi är många som avskyr dem (tofflorna alltså).Jag hoppas innerligt att du på något vis kan få din sambo att sluta ha Foppatofflor. Både för din skull, men mest för hans egen. Jag har svårt att se att jag skulle kunna ta en vuxen människa i Foppatofflor på allvar i någon situation.

1 kommentar:

"A" sa...

Trevlig analys av detta mkt otrevliga ämne. Sitter och ryser av bara tanken på att få se dessa foppatofflor i samma utsträckining även nästa säsong.